5 goede voornemens voor de ondernemer die in 2023 wil uitblinken
Met de eindejaarsperiode in zicht durven we al voorzichtig dromen van een nieuw jaar met nieuwe kansen. Bij een frisse start hoort ook een nieuw lijstje met goede voornemens. Voor wie nog op zoek is naar inspiratie, hebben we hieronder 5 haalbare voornemens opgelijst om in 2023 als ondernemer uit te blinken.
0 Opmerkingen
Een datalek kan iedere onderneming overkomen. Als een datalek zich voordoet, kunnen derden toegang krijgen tot gegevens van klanten, leveranciers, werknemers enzovoort. Dit houdt verschillende risico’s in. Zo kunnen deze gegevens door criminelen worden gebruikt om gerichte spam- of phishingaanvallen uit te voeren. De verwerkingsverantwoordelijke is verplicht om persoonsgegevens binnen de onderneming te beschermen tegen datalekken. Hieronder lees je welke stappen je moet nemen in geval van een datalek.
Waarom het van belang is om de juridische documenten binnen uw onderneming up-to-date te houden.
De juridische aandachtspuntenBij het starten van een eigen bedrijf komt heel wat kijken.
Hoewel de kleine lettertjes veel beginnende ondernemers afschrikken, is het toch belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan de juridische aspecten van het ondernemerschap. Door dit te doen, kunt u namelijk veel problemen voorkomen. Hieronder geven wij alvast enkele juridische aandachtspunten voor starters mee. In onze vorige blogpost kwam u te weten dat het interessant is om extralegale voordelen op te nemen in uw loonpakket, omdat u zo de loonkost binnen uw onderneming kunt beperken. De bedrijfswagen is een populair extralegaal voordeel dat door werkgevers aan werknemers wordt toegekend. Daarnaast is het binnen sommige ondernemingen noodzakelijk om bedrijfswagens ter beschikking te stellen, omdat werknemers deze nodig hebben bij de uitoefening van hun functie. Indien uw personeel gebruikmaakt van bedrijfswagens, is het essentieel om duidelijke afspraken op te nemen in een car policy. Hieronder leggen we u uit waarom.
Hoe kunt u de loonkost binnen uw onderneming maximaal omzetten in een aantrekkelijk netto-inkomen voor uw werknemers en zelfstandige medewerkers? Het is een vraag die heel wat werkgevers bezighoudt. Er bestaan verschillende manieren om het loonpakket van uw medewerkers te optimaliseren. Door loonoptimalisatie kunt u besparen op de loonkost én houdt u uw werknemers tevreden. Hieronder geven wij alvast enkele tips en aandachtspunten mee inzake loonoptimalisatie.
Hoewel verplicht telewerk als sinds het voorjaar van 2022 is weggevallen, blijft telewerk in vele ondernemingen nog de norm. Heel wat werknemers hebben immers tijdens de coronacrisis de voordelen van telewerken ontdekt en verkiezen in een post-coronatijdperk nog steeds een vorm van hybride werken, waarbij zij enkele dagen thuis en enkele dagen op kantoor hun functie uitoefenen. Bovendien kan een slim thuiswerkbeleid worden ingezet als alternatieve vorm van verloning. Toch hebben veel kmo’s, ook na de periode van verplicht thuiswerken, nog geen adequaat telewerkbeleid op poten gezet. Het is dus hoog tijd om hiermee aan de slag te gaan. Hieronder vindt u alvast enkele aandachtspunten terug.
Heel wat ondernemers worstelen met twijfels en bezorgdheden rond de toepassing van de GDPR binnen hun kmo. We merken dan ook dat de complexiteit van deze materie ondernemers afschrikt en ervoor zorgt dat de naleving van de GDPR en het op poten zetten van een adequaat gegevensbeschermingsbeleid op de lange baan worden geschoven. In onze vorige blogpost gaven we alvast enkele tips om uw onderneming GDPR-proof te maken. Naar aanleiding van onze GDPR-actiemaand staat ook deze blogpost in het teken van de GDPR. Benieuwd waarom de naleving van de GDPR ook voor uw onderneming belangrijk is? Lees dan zeker verder.
De General Data Protection Regulation wordt meestal kortweg de ‘GDPR’ genoemd of in het Nederlands de ‘Algemene Verordening Gegevensbescherming’ (ook wel de ‘AVG’). De AVG legt de regels vast in verband met de verwerking van persoonsgegevens. Op vandaag ontsnapt bijna geen enkele kmo aan de impact van de GDPR, daarom worden hieronder alvast enkele tips gegeven om uw onderneming ‘GDPR-proof’ te maken.
De algemene voorwaarden vormen het kader voor de relatie tussen u en uw klant en bevatten dus alle relevante bepalingen met betrekking tot de rechten en plichten van beide partijen. Zo leggen de algemene voorwaarden - onder meer - vast welke betalings- en facturatievoorwaarden ten aanzien van uw klanten gelden. U bent niet verplicht om algemene voorwaarden te hebben, maar het gebruik ervan brengt heel wat voordelen met zich mee. Het is dan ook niet verwonderlijk dat algemene voorwaarden een belangrijke rol spelen in het ondernemingslandschap. Hieronder leest u...
|