Sociaal recht.


Als ondernemer krijg je gegarandeerd te maken met sociaal recht. Een goed personeelsbeleid is dan ook essentieel voor het vinden en houden van tevreden werknemers, die op hun beurt dan weer zorgen voor een tevreden werkgever. Dit gaat natuurlijk hand in hand met de aanwezigheid van sociaalrechtelijke documenten op maat van je onderneming die ook een geoptimaliseerd verloningsbeleid mogelijk maken. Ook het afscheid nemen van werknemers – wat eigen is aan ondernemen – wordt op die manier voorspelbaarder en geeft minder aanleiding tot discussie.

Sociaalrechtelijke documenten zijn in die zin niet enkel beperkt tot een degelijke arbeidsovereenkomst en een arbeidsreglement, maar bevatten ook de nodige policy’s inzake telewerk, het gebruik van bedrijfsmateriaal zoals smartphone, laptop en de bedrijfswagen, en de verplichte addenda met betrekking tot maaltijd- en ecocheques.

We staan je onderneming graag bij met een antwoord op al je vragen.

We staan je onderneming graag bij met een antwoord op al je vragen.

KMO Legal staat je onderneming graag bij met een antwoord op al je vragen en vertaalt deze naar de nodige documenten voor een optimaal juridisch personeelsbeleid, zodat je je volledig kan focussen op de kernactiviteiten van je onderneming. Ook wat betreft de samenwerking met zelfstandige dienstverleners doet KMO Legal er graag alles aan om je onderneming contractueel te beschermen.

Kortom, KMO Legal begrijpt dat een doeltreffend personeelsbeleid meer is dan het implementeren van standaardversies van contracten en dat het essentieel is dat de nodige documenten op jouw maat zijn en dat deze rekening houden met het toekomstperspectief van jouw onderneming. 

Diensten.

Binnen het sociaal recht bieden wij volgende diensten aan:

  • Met KMO Legal ga je moeiteloos van start met je personeelsbeleid.

  • Je personeelsbeleid met het puntje op de i met KMO Legal.

  • Je personeelsbeleid in beweging met KMO Legal.

Goed begonnen is half gewonnen.

Met KMO Legal ga je moeiteloos van start met je personeelsbeleid.

  • KMO Legal begeleidt je graag bij de opstart van je personeelsadministratie. Wij overlopen samen met jou de te nemen stappen als beginnend werkgever en treden in contact met het door jou gekozen sociaal secretariaat. Wij zorgen ervoor dat je op de hoogte bent van alle administratieve verplichtingen.

    Verder bekijken wij samen met jou welke arbeidsrechtelijke documenten voor jouw onderneming moeten worden opgesteld zodat je personeelsbeleid vanaf het prille begin zo efficiënt mogelijk kan verlopen. Natuurlijk hebben wij hierbij ook oog voor de groeimogelijkheden van je onderneming.

  • Je ontvangt een advies met betrekking tot de optimalisatie van de loonkosten van je onderneming, in functie van de concrete situatie van de betrokken werknemer(s) en op maat van je onderneming.

    Wij denken, samen met jou, na over optimale verloningsvormen zoals maaltijdcheques, ecocheques, vergoedingen woon-werkverkeer, de terbeschikkingstelling van een bedrijfswagen en/of -fiets, verzekeringen, onkostenvergoedingen,… Aan de hand van dit advies kan je de loonkost binnen je onderneming maximaal omzetten in een aantrekkelijk netto-inkomen voor je werknemers en zelfstandige medewerkers.

    Wij zullen met jou deze verschillende mogelijkheden bespreken waarbij telkens de voordelen en aandachtspunten worden belicht.

Je personeelsbeleid op papier.

Je personeelsbeleid met het puntje op de i met KMO Legal.

  • Een toekomstgericht en compleet personeelsbeleid is een absolute must. KMO Legal helpt je om alle relevante documenten van je onderneming na te kijken of op te maken.

    Onze diensten omvatten de opmaak en het nazicht van alle documenten, zoals het arbeidsreglement, arbeidsovereenkomsten, de nodige addenda en policy's en de telewerkdocumenten. Wij stemmen deze documenten dan ook volledig af op de noden van jouw onderneming.

  • Het hebben van een arbeidsreglement is verplicht als je werknemers in dienst hebt. KMO Legal is de ideale partner om samen met jou dit reglement op te maken, na te kijken en aan te passen aan de concrete noden van je onderneming.

    Wij hebben bijzondere aandacht voor de bepalingen inzake de arbeidstijd, afwezigheden, de bezoldiging, de rechten en verplichtingen van de werknemers en het einde van de arbeidsovereenkomst.

    Er worden verder in het reglement duidelijke richtlijnen opgenomen over onder andere het gebruik en de controle van elektronische communicatiemiddelen, veiligheidsvoorschriften, telewerk en tijdsregistratie, zodat je werknemers hierover uitdrukkelijk geïnformeerd worden.

  • Ook voor de opmaak of nazicht van individuele arbeidsovereenkomsten en addenda kan je terecht bij KMO Legal. Op basis van de vooropgestelde modaliteiten doen wij graag het nodige om deze overeenkomst op te maken of te reviseren zodat deze volledig is afgestemd op de werking van je onderneming.

    Er zijn immers verschillende soorten arbeidsovereenkomsten met elk hun specifieke aandachtspunten. Zo bestaan er arbeidsovereenkomsten voor bedienden, voor arbeiders, voor handelsvertegenwoordigers en voor studenten. Ook met betrekking tot flexi-werk kunnen wij de gepaste overeenkomsten opmaken.

    Daarnaast is het belangrijk dat de noodzakelijke addenda worden toegevoegd aan de arbeidsovereenkomst. Zo is er een addendum nodig wanneer de werknemer het voordeel van maaltijdcheques, ecocheques of een hospitalisatieverzekering geniet, waarin de modaliteiten hiervan beschreven staan. Verder kan je o.a. een addendum toevoegen aan de arbeidsovereenkomst over het terbeschikkinggestelde materiaal, een bonusregeling of de toelating tot het uitvoeren van nevenactiviteiten

  • Telewerk is op dit moment niet meer weg te denken uit het personeelsbeleid. Het is dan ook belangrijk dat je onderneming is aangepast aan deze vorm van flexibiliteit en dat de nodige richtlijnen aanwezig zijn zodat dit telewerk vlot kan blijven verlopen.

    KMO Legal begeleidt je graag bij de opmaak van deze richtlijnen zodat de nodige collectieve en/of individuele telewerkovereenkomsten in je onderneming aanwezig zijn. In deze overeenkomst kunnen richtlijnen worden opgenomen over de beschikbaarheid van de werknemer, het materiaal dat wordt gebruikt tijdens het telewerk en de eventuele vergoeding. Tot slot wordt ook de nodige aandacht besteed aan de bepalingen inzake het welzijn van de telewerker.

    Telewerk is natuurlijk niet de enige vorm van flexibiliteit die een onderneming kan hanteren ten opzichte van haar werknemers. Er bestaan verschillende systemen zoals het regime van glijdende uurroosters of het hanteren van variabele werkroosters waardoor je voor de nodige flexibiliteit kan zorgen. Wij bekijken graag samen met jou welk systeem of verschillende systemen voor jouw onderneming een meerwaarde kunnen bieden en passen de betrokken arbeidsovereenkomsten en het arbeidsreglement in die zin aan.

    Ook het systeem van flexi-jobs kan een handig instrument zijn om de noden van jouw onderneming op te vangen. KMO Legal biedt dan ook overeenkomsten voor flexiwerk op maat aan.

  • Heel wat werknemers beschikken op dit moment over een laptop, smartphone, telefoonabonnement of tablet "van het werk". De werkgever stelt deze goederen ter beschikking van de werknemer zodat de werknemer bereikbaar is of op die manier gemakkelijker zijn of haar functie kan uitoefenen.

    Het is bij deze terbeschikkingstelling uiteraard van belang dat er met de betrokken werknemer(s) afspraken worden gemaakt over het gebruik van deze goederen en de vervanging en teruggave ervan. Deze afspraken en richtlijnen kunnen worden opgenomen in een policy die als bijlage bij de individuele arbeidsovereenkomst wordt gevoegd.

    KMO Legal helpt je graag om de volgende policy's op maat van je onderneming op te maken: smartphone policy, laptop policy, tablet policy en telefoonabonnement policy. Deze policy's kunnen zowel worden opgemaakt met betrekking tot het individueel toestel van de werknemer als met betrekking tot een gedeeld toestel -hiermee bedoelen we een toestel dat door meerdere werknemers wordt gebruikt-.

    Naast deze richtlijnen met betrekking tot een specifiek toestel, worden er in een onderneming ook best algemene richtlijnen bepaald inzake het gebruik van professionele e-mailaccounts, vaste computers op het werk of de toegang tot het door jouw onderneming gehanteerde intranet. Dergelijke richtlijnen worden best opgenomen in een afzonderlijke IT-policy.

  • Je kan als werkgever ook een bedrijfswagen, bedrijfsfiets of een ander vervoermiddel ter beschikking stellen van je werknemers.

    Er wordt vaak wel afgesproken met de betrokken werknemer of dit voertuig enkel voor professionele verplaatsingen of ook voor woon-werkverkeer en/of privéverkeer kan worden gebruikt, maar er is ook nood aan concrete richtlijnen aangaande het gebruik van dit vervoermiddel en de verdeling van de aansprakelijkheid bij schade of diefstal. Al deze elementen neem je op in een car of bike policy.

    KMO Legal adviseert je graag bij de opmaak of optimalisering van deze policy's in het licht van de bestaande regeling die binnen je onderneming wordt gehanteerd, om later zoveel mogelijk discussies te vermijden. Sommige werkgevers volgen de locatie van hun bedrijfswagens op. In dit geval zal ook een geo policy noodzakelijk zijn, gelet op de gegevens die hierdoor worden verzameld en de noodzaak om de werknemer hierover grondig te informeren.

Je personeelsbeleid in beweging.

Je personeelsbeleid in beweging met KMO Legal.

  • Je ontvangt een advies met betrekking tot de optimalisatie van de loonkosten van je onderneming, in functie van de concrete situatie van de betrokken werknemer(s) en op maat van je onderneming.

    Wij denken – samen met jou – na over optimale verloningsvormen, zoals maaltijdcheques, ecocheques, vergoedingen woon-werkverkeer, de terbeschikkingstelling van een bedrijfswagen en/of -fiets, verzekeringen, onkostenvergoedingen,… Aan de hand van dit advies kan je de loonkost binnen je onderneming maximaal omzetten in een aantrekkelijk netto-inkomen voor je werknemers en zelfstandige medewerkers.

    Wij zullen met jou deze verschillende mogelijkheden bespreken, waarbij telkens de voordelen en aandachtspunten worden belicht.

  • De terbeschikkingstelling van werknemers aan een derde gebruiker is door de wetgever zeer strikt geregeld.

    Deze terbeschikkingstelling is in principe verboden, mits enkele uitzonderingen. Daarnaast kan een werknemer wel aan een gebruiker worden uitgeleend indien er geen sprake is van enige overdracht van werkgeversgezag. Op dat moment is ook een schriftelijke overeenkomst tussen alle betrokken partijen vereist.

    KMO Legal adviseert je graag over deze mogelijkheden en stelt in het licht van de concrete situatie graag de vereiste overeenkomst op. Deze overeenkomst bevat onder andere bepalingen in verband met het voorwerp van de overeenkomst, de tijd en duur van de terbeschikkingstelling, de beschrijving van de opdracht, de arbeidsvoorwaarden en de modaliteiten van de bezoldiging.

    Er wordt bijzondere aandacht besteed aan de omschrijving van het instructierecht van de gebruiker, met oog voor de geldende wetgeving en het verbod tot overdracht van het werkgeversgezag.

  • Bij de overgang van (een deel) van je onderneming, kunnen je werknemers mee overgaan. KMO Legal adviseert je in dat geval over de te nemen stappen in het kader van deze overgang. We denken – op basis van jouw input – ook mee na over een manier om deze overgang aan te pakken in overeenstemming met cao nr. 32bis, waarin wordt voorzien in het behoud van de rechten van de werknemers.

    Verder bieden wij ook de opmaak van het addendum voor de overgang van de onderneming aan. Hierin worden alle inhoudelijk relevante bepalingen in verband met de datum van overname van de activiteiten, de eventuele wijziging van paritair comité en de plaats van tewerkstelling opgenomen. Bijkomend kunnen bepalingen worden voorzien met betrekking tot wijzigingen aan de modaliteiten uit de bestaande arbeidsovereenkomst.