Uw contracten: in steen gebeiteld?

Waarom het van belang is om de juridische documenten binnen uw onderneming up-to-date te houden.

 

1. De wetgeving verandert

Het nieuwe vennootschapsrecht is nog volop aan het uitrollen en intussen werken ze duchtig verder aan een nieuw Burgerlijk Wetboek. Sinds 2020 is er naast onrechtmatige bedingen in een B2C-context ook sprake van onrechtmatige bedingen in contracten tussen ondernemingen onderling. Bovendien is het consumentenrecht zelf in 2022 nog eens onderworpen aan een update. Zowel op Belgisch als op Europees niveau worden er continu nieuwe regelgevingen uitgevaardigd. Het spreekt dan ook voor zich dat een contract dat een aantal jaar geleden voldeed aan de toen geldende wetgeving, mogelijk vandaag niet langer juridisch relevant is.

 

2. De wereld verandert

We leven in een wereld die in een steeds hoger tempo verandert. Deze veranderingen hebben uiteraard invloed op de wetgeving. Zo was de toenemende digitalisering de drijfkracht voor een nieuwe Europese richtlijn in verband met de rechten van consumenten. Daarnaast hebben ontwikkelingen of gebeurtenissen in de wereld ook een (on)rechtstreekse invloed op de inhoud van de juridische documenten in uw onderneming. Een aanmerkelijk voorbeeld hiervan is de coronapandemie. Veel ondernemers zien sindsdien de mogelijkheden van telewerken in, waarover best ook schriftelijke afspraken worden gemaakt. Een meer recent voorbeeld zijn de torenhoge grondstoffen- en energieprijzen die het gevolg zijn van, onder meer, de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne. Deze prijsstijgingen zetten veel ondernemers onder druk, aangezien zij worden geconfronteerd met overeenkomsten die op dit moment onhoudbaar zijn geworden. In toenemende mate zien ondernemers dan ook het nut in van prijsherzieningsclausules, die worden opgenomen in overeenkomsten met klanten.

 

3. Uw onderneming verandert

Tot slot zullen heel wat veranderingen zich ook binnen uw onderneming zelf afspelen. Mogelijk hebt u uw bedrijf gestart als eenmanszaak en bent u later overgeschakeld naar een BV. Of misschien was u aanvankelijk enige aandeelhouder van uw onderneming en denkt u eraan om een stuk van uw aandelen over te dragen. Ondernemen is een dynamisch gegeven en wordt dan ook gekenmerkt door voortdurende veranderingen. Zo kunnen ook uw handelspartners en cliënteel doorheen de tijd veranderen. Misschien was uw zaak aanvankelijk enkel B2B-gericht, maar beslist u om voortaan ook aan consumenten producten of diensten te verkopen. In zo’n situaties is het van belang dat uw contracten worden aangepast aan de gepaste regelgeving.

 

Wist u dat KMO Legal een up-to-date service aanbiedt?

Als ondernemer is het niet evident om de veranderingen in de wetgeving op de voet te volgen, noch om bij te houden wanneer veranderingen in de wereld en/of binnen uw onderneming zelf nopen tot aanpassing van uw juridische documenten. Als ondernemer wilt u zich – uiteraard - in de eerste plaats bezighouden met de core business van uw bedrijf. Binnen KMO Legal is het onze missie om de ondernemer op juridisch vlak 100% te ontzorgen. Daarom bieden wij een up-to-date service aan, waarbij wij voor u opvolgen of uw overeenkomst (of een ander juridisch document) nog volledig up-to-date is. Daarnaast helpen we u ook om de juridische documenten in uw onderneming te laten leven en ondersteunen we het management om de documenten in de realiteit te doen omzetten én werken.

Wil je een beroep doen op KMO Legal om je op juridisch vlak te ontzorgen?
Neem dan vrijblijvend contact op met onze KMO Legal Experts via: 
info@kmo-legal.be

Vorige
Vorige

Juist omgaan met een datalek in 5 stappen.

Volgende
Volgende

Een eigen onderneming starten: de juridische aandachtspunten.